Waarom is virtual reality (VR) zo duur? 3 redenen

Voor een VR-bril ben je al snel honderden, maar vaak wel duizenden euro’s kwijt. Voor veel mensen de reden om de aankoop van een VR-headset uit te stellen. Waarom is virtual reality (VR) zo duur? We zetten de drie voornaamste reden op een rij.

Op dit moment zijn de Meta Quest 3 of Quest 3S, PlayStation VR2 en HTC Vive Pro 2 de populairste keuzes, maar ook de Meta Quest 2 en Pico 4 zijn goede keuzes. De prijzen van deze VR-brillen variëren. Zo is de Quest 3 van Meta verkrijgbaar vanaf 550 euro. De PS VR2 van Sony ligt met een adviesprijs van 600 euro redelijk in de buurt, maar om de headset te gebruiken heb je ook een PS5-console van rond de 500 euro nodig.

Kies je voor PC VR, dan kom je met de HTC Vive Pro 2-kit al snel uit op meer dan 1.000 euro. Dan ben je er nog niet, want je hebt een pc met krachtige hardware nodig om deze VR-bril te gebruiken. Wie voor minder geld in de wereld van virtual reality wil treden, kan terecht bij de Quest 2, die momenteel voor zo’n 300 euro over de toonbank gaat.

| Meta Quest 3 is onder andere te koop bij Coolblue

3 redenen waarom VR zo duur is

1. VR bevindt zich nog in een relatief vroege ontwikkelingsfase

Virtual reality (VR) bestaat al heel wat jaren en de technologie erachter wordt steeds geavanceerder. Toch bevindt VR zich nog steeds in een vrij vroeg stadium van de ontwikkeling. Dat betekent ook dat bedrijven aanzienlijke kosten hebben door te investeren in R&D (research & development). Hoewel deze kosten waarschijnlijk niet volledig in de verkoopprijs van een VR-bril verwerkt worden, heeft de wel invloed op de hoogte van het prijskaartje.

2. VR-brillen maken gebruik van geavanceerde technologie

Om scherpe en vloeiende beelden te tonen, beschikken VR-brillen vaak over hoogwaardige OLED- of LCD-schermen met een hoge resolutie en verversingssnelheid. Daarnaast zijn de headsets uitgerust met een hoop sensoren, zowel aan de binnenkant als buitenkant van de bril. Denk bijvoorbeeld aan inside-out tracking om de omgeving van de gebruiker te kunnen tonen via passtrough, oogtracking voor een hogere beeldkwaliteit rond het punt waar je naar kijkt en haptische feedback in de controllers en headset voor een immersieve ervaring. Al die extraatjes drijven de prijs van een VR-bril verder op.

3. Markt voor VR is nog altijd relatief klein

Hoewel er steeds meer VR-brillen worden verkocht, is de totale markt relatief klein vergeleken met de markten voor gaming en technologie. Bedrijven verkopen dan ook minder grote aantallen van hun product. Het rekenen van een hogere prijs is dan noodzakelijk om winst te maken (of in elk geval geen enorm verlies te lijden). Bovendien zijn er lagere volumes nodig van onderdelen om de VR-bril te maken, wat de productiekosten per headset verhoogt.

Prijs van VR: verwachtingen voor de toekomst

Het is te verwachten dat de prijs van VR-brillen uiteindelijk zal zakken. Tegenwoordig kun je immers ook een budgetsmartphone kopen met prima specificaties. Dat was in de beginjaren van de technologie wel anders. Naar verwachting zullen er altijd duurdere VR-brillen te kopen zijn, niet alleen omdat de software en hardware steeds geavanceerder wordt, maar ook omdat er altijd bedrijven zijn die zich richten op het high-end segment. Denk bijvoorbeeld aan Apple met zijn Vision Pro.

I VR-brillen van Sony, Meta, Pico en HTC zijn ook verkrijgbaar bij Coolblue