Horizon Worlds, het sociale netwerk van Meta in VR, wordt door de eigen werknemers van het bedrijf amper gebruikt. Wat gezien kan worden als de metaverse van Meta kampt volgens werknemers met veel bugs en andere kwaliteitsproblemen.
In een interne memo die in handen is van The Verge zegt Vishal Shah, de vice president of Metaverse, dat het team de rest van het jaar in een ‘kwaliteitslockdown’ moet. Zo wil hij er zeker van zijn dat de ‘kwaliteits- en prestatieproblemen worden opgelost’ voordat Horizon Worlds naar nog meer gebruikers over de wereld komt.
Daarnaast komt er ter sprake dat werknemers van Meta zelf ook niet graag gebruikmaken van Horizon Worlds. “Veel van ons spenderen weinig tijd in Horizon”, schreef hij naar andere werknemers op 15 september. “Waarom is dat zo? Waarom houden we niet zoveel van het product dat we gemaakt hebben dat we het constant gebruiken? De simpele waarheid is, als wij er niet van houden, hoe kunnen we dan van onze gebruikers verwachten dat ze ervan houden?”
| Lees ook: Meta kondigt Meta Quest Pro aan voor 1.800 euro
In een andere memo van Shah, die op 30 september volgde, zegt hij dat werknemers Horizon Worlds nog steeds niet genoeg gebruiken. Hij wil managers ‘verantwoordelijk houden’ om hun teams minstens één keer per week aan de slag te laten gaan met Horizon. Om van Horizon te houden, moet er gebruik van worden gemaakt, vindt Shah.
Horizon Worlds: nog niet wereldwijd beschikbaar
Gebruikers kunnen in Horizon Worlds hun eigen virtuele wereld creëren. Meta spendeert jaarlijks miljarden om aan zijn visie van de metaverse te bouwen. Vorig jaar verscheen Horizon Worlds voor het eerst op de Meta Quest 2. Vooralsnog is het platform nog niet overal beschikbaar. Recent werd het uitgebracht in Frankrijk en Spanje. Het is nog niet bekend wanneer Nederland en België aan de beurt zijn.
Het metaverseplatform behaalde eerder dit jaar een gebruikersaantal van 300.000 gebruikers. Ook krijgt het metaverseplatform in de toekomst mogelijk een webversie. De memo van Shah impliceert echter dat de komst naar het web waarschijnlijk nog wel even op zich laat wachten.
| Lees ook: Meta brengt Hand Tracking 2.0-update naar originele Oculus Quest