PSVR2 krijgt opties voor speelveldgrens, passtrough en streaming

De aankomende PSVR2-headset van Sony krijgt onder meer opties om een speelveld in te stellen en de omgeving te bekijken zonder de VR-bril af te doen. Ook is het mogelijk om gameplay te streamen en daar beelden van de headsetgebruiker aan toe te voegen.

Sony maakt op zijn PlayStation Blog een aantal nieuwe functies voor de PSVR2-headset bekend. Met See-Through View kunnen spelers de omgeving checken terwijl de headset wordt gedragen. Op de headset zit een knop om deze passtrough-functie in te schakelen.

Net als bij de Meta Quest 2 wordt het mogelijk om een speelveld in te stellen, zodat spelers een visuele melding krijgen wanneer ze de rand van het speelveld bereiken. Hiermee kan voorkomen worden dat een speler tegen een muur of voorwerp in de niet-virtuele wereld slaat.

Daarnaast wordt het voor spelers mogelijk om gameplay op te nemen met de PSVR2-bril. Met behulp van een PS5 HD camera is het mogelijk om ook de bewegingen van de speler op te nemen. De speler wordt dan uitgesneden over het beeld van de game geplaatst.

VR Mode en Cinematic Mode

Tot slot onthult Sony het bestaan van een VR Mode en een Cinematic Mode. De VR Mode is een omgeving waarin gamecontent in een gezichtsveld van 360 graden kan worden bekeken. De content wordt getoond in HDR, met een resolutie van twee keer 2.000 x 2.040 pixels en een verversingssnelheid van 90 of 120 Hz.

In Cinematic Mode kunnen spelers in principe alles buiten VR-games op een virtueel bioscoopscherm bekijken. De interface, niet-VR-games en andere mediacontent kunnen in de Cinematic Mode in HDR bekeken worden bij een resolutie van 1.920 x 1.080 pixels. De beeldverversing bedraagt maximaal 120 Hz.

De PlayStation VR2-headset is de PS5-opvolger van de originele VR-bril van Sony die in 2016 voor de PS4 uitkwam. De PSVR2 wordt verwacht aan het einde van 2022 of in het eerste kwartaal van 2023, waarschijnlijk afhankelijk van eventuele problemen met de levering van onderdelen voor de VR-bril.